Komunikacja miejska w Brukseli jest bardzo dobrze rozwinięta. Odpowiada za nią jeden z trzech przewoźników belgijskich, czyli STIB. Co ciekawe, pomiędzy komunikacją miejską a podmiejską nie ma istotniejszych różnic. Bruksela jest stosunkowo małym miastem, toteż odległości pomiędzy interesującymi nas punktami nie powinny być duże, dzięki czemu można pokonywać je spacerem

» PLANY komunikacji

Karta MOBIB Basic

Jest to anonimowa karta chipowa, którą można zakupić w każdym kiosku lub innym punkcie sprzedaży biletów za 5 euro. Za jej pośrednictwem ceny biletów są mniejsze o około 20 centów . Można jej używać tylko na bilety maksymalnie 3-dobowe. Karta jest ważna przez 5 lat

Noclegi - rzut oka na ceny dla 2 osób Booking.com

Ładuje się ją “biletami” od 1- do 10-razowymi lub Discover Brussels 24h (24 EUR) /48h(32 EUR)  /72h(39 EUR). Bilety te dodatkowo pozwalają na darmowy wstęp do muzeów i innych atrakcji turystycznych.

Bilety

Wszystkie bilety upoważniają do zmiany środka transportu w trakcie trwania ważności biletu.

Wybrane rodzaje biletów:

 

bilet jednorazowy zakupiony w automacie 2,10€
bilet jednorazowy zakupiony w pojeździe 2,50€
bilet w dwie strony 4,20€
bilet na 5 podróży 8,00€
bilet na 10 podróży 14,00€
bilet 24-godzinny 7,50€
bilet 48-godzinny 14,00€
bilet 72-godzinny 18,00€

» zakup biletów online.

Punkty sprzedaży biletów

Na stacjach metra poustawiano tzw. biletomaty, które sprzedają bilety za odliczoną kwotę. Jeśli jednak ktoś nie zna się na obsłudze tego typu maszyn, to może kupić bilet  kiosku bądź u kierowcy autobusu. W tym ostatnim przypadku cena biletu będzie jednak nieco wyższa.

Tramwaje

Po Brukseli kursuje 20 linii tramwajowych. Jeżdżą w godz. 5.00 – 24.00.

Metro w Brukseli to 4 linie – 1, 2, 5 i 6. Numeracja nie jest ciągła z powodu przebudowy i rozwoju sieci komunikacji miejskiej. Do systemu metro zaliczają się jeszcze 3 trasy szybkich tramwajów (nazwanych “Chromo”) – linie 3, 4 i 7. Sieć tramwajowa liczy 19 linii i prawie 140km – to jedna z największych sieci tramwajowych na świecie.

Autobusy

Istnieje aż 50 linii autobusowych. Autobusy i tramwaje kursują po całym mieście, nie ma większych problemów z poruszaniem się po stolicy Belgii. Sieć tramwajowa liczy 19 linii i prawie 140km – to jedna z największych sieci tramwajowych na świecie.

Autobus lotniskowy 12 / 21 (główne lotnisko Zaventem) 4 EUR  w kiosku i 6 EUR  u kierowcy

Metro

W Brukseli istnieją trzy linie metra. Każda stacja została oznaczona znakiem z białą literką M na niebieskim tle. Metro kursuje od 5.00 do 24.00.

Pociągi

Pociągi pełnią poniekąd funkcje komunikacji miejskiej. Wynika to z faktu ich dużej ilości oraz gęstości sieci kolejowej w Brukseli, czynniki te przekładają się na wysoką częstotliwość przejazdów.

Taxi

Po Brukseli porusza się sporo taksówek, aczkolwiek trzeba uważać na to, aby nie trafić na pojazdy podszywające się pod taxi. Znakiem rozpoznawczym licencjonowanej taksówki jest biało – niebieski kogut na dachu.

Koszt przejazdu uzależniony jest od długości trasy oraz pory. Przykładowo za rozpoczęcie kursu w ciągu dnia taksówkarze liczą 4.40 EUR. Cena 1 km równa się  1.80 EUR.

Rower

Jazda na rowerze po Brukseli jest wyjątkowo popularna. Wynika to m.in. z faktu dużego natężenia ruchu oraz z dbałości o środowisko naturalne. Poza tym na rowerze można dojechać niemal do każdego zakątka miasta, także i lotnisko, na które prowadzi specjalnie oznakowana czerwona ścieżka rowerowa, ciągnąca się od obwodnicy Zaventem.

W Brukseli wybudowano wiele ścieżek rowerowych, ewentualnie zarządcy drogi zostali zobligowani do wytyczenia pasów rowerowych (nawet na jezdniach jednokierunkowych, na których powstały tzw. kontrpasy).

W stolicy Belgii bardzo dba się o bezpieczeństwo ruchu drogowego. Z tego też względu nim zdecydowano się na zastosowanie kontrpasów na drogach jednokierunkowych, najpierw przeprowadzono stosowne badania. Okazało się, że ulice z ruchem rowerów „pod prąd” są dla rowerzystów prawie dwa razy bezpieczniejsze od pozostałych. W dodatku na ulicach jednokierunkowych rowerzysta poruszający się “pod prąd” jest znacznie bezpieczniejszy niż gdyby poruszał się “z prądem”.

Nowatorskim rozwiązaniem, którego nie ma w Polsce, są tzw. śluzy rowerowe. W Brukseli stosuje się je po to, aby rowerzyści ustawili się na skrzyżowaniu przed samochodami. W ten sposób mają pierwszeństwo podczas wjazdu na skrzyżowanie, są dobrze widziani przez pozostałych użytkowników ruchu drogowego i mogą bezpiecznie wykonać skręt w lewo.

Rowery można wypożyczać. Opłaty wnosi się w miejscu zabrania roweru – nie są one zbyt wygórowane (max dwa euro za godzinę). Możliwa jest płatność kartą Visa, Mastercard, Maestro. Rower wypożycza się w jednym miejscu, a zostawia w innym.

Autobus z audioprzewodnikiem

Po Brukseli krąży autobus przeznaczony dla turystów chcących poznać najpiękniejsze i najbardziej znane zabytki miasta. W pojeździe znajduje się audio przewodnik w kilku językach.
Koszt 2,5-godzinnego przejazdu dla osoby dorosłej to wydatek rzędu 30 EUR.

Więcej informacji można znaleźć na stronie www.brussels-city-tours.com lub www.atractiontouristique.be.

Pozostałe artykuły nt. tego miasta znajdziesz rozwijając MENU.

1 komentarz dla: “Komunikacja miejska Brukseli”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

  1. Jezeli chodzi obilety to jednorazowy -zakup autobus tram – 2.50 , 10-razowy – 13.50 teraz najlepiej oplaca sie zakup dotykowych (elektronicznych) wychodzi -1.20