Informacje ogólne

Specjaliści są zdania, że komunikacja miejska w Poznaniu jest jedną z najlepszych w kraju. Świadczyć ma o tym 19 linii tramwajowych oraz 52 linie autobusowe zwykłe i 2 specjalne (oznaczone symbolem A lub L). Ponadto w nocy po ulicach miasta porusza się 21 linii autobusowych i jedna tramwajowa. Generalnie system linii nocnych posiada półgodzinny takt. Centralnym punktem przesiadkowym jest rondo Kaponiera.

Nadzór nad komunikacją w Poznaniu sprawuje Zarząd Transportu Miejskiego. To on ustala trasy przejazdów oraz rozkład jazdy. Jednak za fizyczną obsługę pasażerów odpowiada Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne, będące przewoźnikiem wewnętrznym w tej gminie. Tak czy inaczej, Poznań zapoczątkował nabywanie nowoczesnych pojazdów niskopodłogowych. Nic więc dziwnego, że aktualnie wszystkie autobusy jeżdżące liniowo w barwach MPK są niskopodłogowe. Dochodzi do tego 26 tramwajów niskopodłogowych.

Jeśli chodzi o ceny biletów, to są one ustalane przez radę miasta. Generalnie występują tu bilety czasowe i okresowe. Oprócz tego można się spotkać z biletami przystankowymi obowiązującymi na liniach autobusowych. Ceny biletów są bardzo zróżnicowane, ponieważ zależą od czasu jazdy oraz strefy miasta, na terenie której chcemy się przemieszczać. Poznań został bowiem podzielony na trzy strefy: A, B i C. Pierwsza z nich jest strefą miejską, a dwie pozostałe to strefy podmiejskie. Z tego też wynikają różnice w koszcie zakupu biletów. Ceny za bilet jednorazowy czasowy normalny wahają się od 2,80 do 4,40 zł. Wydaje się jednak, że znacznie bardziej opłacalne są bilety okresowe. Przykładowo bilet 24-godzinny, uprawniający do nieograniczonej liczby przejazdów liniami zwykłymi, pospiesznymi i nocnymi w strefie A i B kosztuje zaledwie 12,80 zł.

Bilety można nabyć w większości kiosków, punktach ZTM oraz w biletomatach. Tych ostatnich zamontowano 40 sztuk. Znajdują się przy przystankach: Aleje Solidarności, Arciszewskiego, AWF, Bałtyk, Białczańska, Bułgarska, Dębiec, Dworzec PKS, Dworzec Główny, Dworzec Zachodni, Głogowska/Hetmańska, Fredry, Górczyn, Ogrody, Jasna, Junikowo, Kórnicka, Krańcowa, Kurpińskiego, Lechicka/Poznań Plaza, Małe Garbary, Półwiejska, Marcelińska, Miłostowo, Jana III Sobieskiego, pl. Bernardyński, pl. Cyryla Ratajskiego, Port Lotniczy Ławica, Starołęka, Szpitalna, Szymanowskiego, Słowiańska, Światopełka, św. Marcin, Traugutta, Wrocławska, Wilczak oraz na rondach: Rataje, Solidarności, Starołęka.

 Bilety jednorazowe Strefa

Bilet 
normalny

Bilet
ulgowy

Na wszystkie linie do 15 minut /

Na linie autobusowe do 10 przystanków

A  2,80 zł  1,40 zł

Na wszystkie linie do 30 minut /

Na linie autobusowe na 1 przejazd

A 3,60 zł  1,80 zł 
 Na wszystkie linie do 30 minut A+B+C 3,80 zł  1,90 zł 
 Na wszystkie linie do 60 minut A 4,20 zł  2,10 zł 
 Na wszystkie linie do 60 minut A+B+C 4,40 zł  2,20 zł 
       

 

 Bilety krótkookresowe Strefa

Bilet 
normalny

Bilet
ulgowy

24-godzinny*, na sieć, na wszystkie linie * – skasowany od 20:00 w piątek do 24:00w sobotę obowiązuje do 24:00 w niedzielę A+B  12,80 zł 6,40 zł
24-godzinny*, na sieć, na wszystkie linie* – skasowany od 20:00 w piątek do 24:00w sobotę obowiązuje do 24:00 w niedzielę A+B+C 21,40 zł 10,70 zł
 Bilety miesięczne
30-dniowe
Strefa

Bilet 
normalny
na okaziciela

Bilet ulgowy
na okaziciela

Bilet ulgowy
imienny

Uwaga: Bilety długookresowe są ładowane wyłącznie na nośniku elektronicznym (PEKA, KOMKarta)

30-dniowy na sieć,
na wszystkie linie
A 157,00 zł 107,00 zł 53,50 zł
B lub C 77,00 zł 52,00 zł 26,00 zł
A+B 194,00 zł 133,00 zł 66,50 zł
B+C 143,00 zł 97,00 zł 48,50 zł
A+B+C 271,00 zł 185,00 zł 92,50 zł

Plan komunikacyjny miasta

» mapa sieci tramwajowych i autobusowych w Poznaniu

» mapa sieci nocnych w Poznaniu

Tramwaje

Na system komunikacji tramwajowej składa się obecnie 19 linii dziennych, jedna nocna i jedna turystyczna. Ta ostatnia uruchamiana jest jedynie w weekendy. Wtedy to po mieści krąży zabytkowy tabor. Generalnie obowiązuje numeracja linii od 1 do 18. Istnieje też linia nr 26 kursująca na trasie Gwarna – Osiedle Sobieskiego.

Obecnie w Poznaniu funkcjonują trzy zajezdnie tramwajowe: S1 przy ul. Głogowskiej, S2 przy ul. Madalińskiego i S3 przy ul. Fortecznej. Niestety, brak miejsc noclegowych w przypadku dwóch pierwszych zajezdni skutkuje koniecznością ustawiania niektórych tramwajów na torach odstawczych przy ulicy Budziszyńskiej. Problem jest na tyle istotny, iż planowana jest budowa nowej zajezdni przy ulicy Szwajcarskiej na Franowie.

Podróżowanie tramwajami w Poznaniu nie trwa zbyt długo, bowiem średni czas przejazdu waha się od 30 do 45 minut. Jeśli zaś chodzi o tramwaj nocny (linia N21), to kursuje on co pół godziny. Pierwszy raz wyjeżdża z ronda Kaponiery o godz. 23.00, a ostatni o 4.00. Wyjątek stanowi sobota, kiedy to ostatni wyjazd następuje o godz. 5.00. Warto pamiętać, że tramwaj nie kursuje w nocy z poniedziałku na wtorek.

Poznański Szybki Tramwaj – PeSTka

Określa się go mianem PeSTKi lub PST. Tak czy inaczej jest to alternatywne rozwiązanie dla metra, które jest znacznie kosztowniejszą inwestycją.

Poznański Szybki Tramwaj porusza się zarówno w wykopie, jak i na estakadzie trasy tramwajowej. Posiada odcinki bezkolizyjne oraz rozjazdy, które ułatwiają przejazdy między sąsiednimi torami. W efekcie PST może się poruszać z prędkością 70 km/h.

Na trasie PeSTKi jeżdżą następujące linie tramwajowe:

  • nr 2 – OS. JANA III SOBIESKIEGO- PST – Roosevelta – Rondo Kaponiera – Roosevelta – Most Dworcowy – Królowej Jadwigi – Rondo Rataje – Ludwika Zamenhofa – Rondo Starołęka – Starołęcka – STAROŁĘKA
  • nr 14 – OS. JANA III SOBIESKIEGO – PST – Roosevelta – Rondo Kaponiera – Roosevelta – Głogowska – GóRCZYN
  • nr 15 – OS. JANA III SOBIESKIEGO – PST – Roosevelta – Rondo Kaponiera – Roosevelta – Bałtyk – Grunwaldzka – Rondo Nowaka-Jeziorańskiego – Grunwaldzka – BUDZISZYŃSKA
  • nr 16 – OS. JANA III SOBIESKIEGO – PST – Most Teatralny – Fredry – Gwarna – Św. Marcin – Al. Marcinkowskiego – Podgórna – Dowbora-Muśnickiego – Mostowa – Kórnicka – OS. LECHA
  • nr 26 – OS. JANA III SOBIESKIEGO – PST – Most Teatralny – Fredry – Gwarna – Święty Marcin – Rondo Kaponiera – Roosevelta – PST – OS. JANA III SOBIESKIEGO
  • nr N21 – OS. JANA III SOBIESKIEGO – PST – Roosevelta – Rondo Kaponiera – Św. Marcin – Al. MArcinkowskiego – 27 Grudnia – Gwarna – Św. Marcin – Rondo Kaponiera – Roosevelta – PST – OS. JANA III SOBIESKIEGO.

Autobusy

» schemat linii autobusowych w Poznaniu

Poznańskie autobusy uchodzą za jeden z najstarszych systemów tego typu w całym kraju. Po raz pierwszy na ulice miasta wyjechały w 1925 roku. Początkowo poszczególne linie oznaczano literami (A, B, C itd.). Dopiero w 1954 roku zaczęto używać oznaczeń liczbowych od 51 wzwyż.

Od tego czasu wiele się zmieniło. Wystarczy wspomnieć, że na współczesny tabor autobusowy składa się 337 pojazdów. Wszystkie są niskopodłogowe i niskowejściowe. Od 2002 roku w autobusach znajdują się kamery wraz z systemem monitoringu.

Po Poznaniu kursuje 60 linii dziennych miejskich i podmiejskich oraz 21 linii nocnych. Trzeba też wspomnieć o jednej linii turystycznej, którą obsługują zabytkowe autobusy. Chętni mogą się nimi przejechać tylko w weekendy.

Interesująca historia wiąże się z autobusem nr 1840 linii 74. Dość często podróżowała nim aktorka Krystyna Feldman, będąca zagorzałą miłośniczką poznańskiej komunikacji. Nad miejscem, w którym zwykle siadała, umieszczono tabliczkę upamiętniającą ta wybitną polską aktorkę.

Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu

Aktualne informacje dotyczące rozkładów, cen biletów, przerw w usługach itp. dostępne na stronach Zarządu Transportu Miejskiego.

Pozostałe artykuły nt. tego miasta znajdziesz rozwijając MENU.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.