Komunikacja miejska – informacje podstawowe

Trzeba przyznać, że komunikacja miejska w Monachium jest bardzo dobrze rozwinięta. Udało się to osiągnąć dzięki działaniom władz, które chcąc uniknąć korków i emisji spalin, postawiły na komunikację miejską. Już w latach 70. zaczęto rozbudowywać metro, linie tramwajowe i szybką kolej miejską.

Tramwaje

Chociaż tabor tramwajowy jest stosunkowo nowy i dosyć wygodny, to jednak nie jest to lubiany środek transportu. Jego lata świetności przeminęły wraz z pojawieniem się metra; szczególnie iż poruszają się stosunkowo wolno – zaledwie 20 km/h.

W Monachium kursuje 10 linii tramwajowych dziennych i 4 nocne. Przeważnie na przyspieszonych odcinkach (o dużym ruchu samochodowym). Tramwaj nadaje się doskonale do zwiedzania miasta ze względu na trasy np. linie 18 i 19 – Stare Miasto czy linia 25 do Bawaria Studio.

Autobusy

Osoby, którym nie zależy specjalnie na czasie, mogą się zdecydować na podróż autobusem komunikacji miejskiej. Po Monachium jeżdżą pojazdy marki Man i Mercedes, w związku z czym oferują wygodne wnętrza i komfortową jazdę.

Po Monachium poruszają się 67 linie miejskie i 216 podmiejskich. Autobusy docierają wszędzie tam, gdzie nie dojeżdża żaden inny środek transportu publicznego. Niestety, są to chyba najwolniejsze pojazdy w mieście. Ich średnia prędkość to 18 km/h.

Jeśli interesują nas głównie monachijskie muzea, możemy zainteresować się autobusem linii 100, który łączy ze sobą 22 najważniejsze muzea miejskie. Autobus zaczyna swoją trasę od dworca głównego (od Muzeum dla dzieci), po drodze mija m.in. Dzielnicę Muzealną z Pinakotekami, a trasę kończy przy Narodowym Muzeum Bawarii i dworcu Ostbahnhof.

Metro

Metro to najszybszy środek transportu, nic więc dziwnego, że jest bardzo chętnie wybierane przez mieszkańców Monachium. Posiada 6 linii kursujących co 10 minut. Linie szczególnie oblegane przez studentów kursują w godzinach szczytu co 5 minut. Rozkład jazdy części linii metra został tak dostosowany, aby pasażerowie mogli się przesiadać między składami.

Linia U6 kursuje poza granice administracyjne Monachium.

S-Bahn

S- Bahn to szybka kolej miejska. Oferuje nowoczesny i komfortowy tabor, w którego wagonach dba się o czystość. Istotnym atutem S-Bahn jest punktualność.

Omawiana kolej ma 148 stacji i ciągle planuje się wybudowanie nowych. Pociągi poruszają się z prędkością ok. 50 km/h, kursują co 20 min., zaś w godzinach szczytu – co 10 min.

Bilety

Istnieje kilka rodzajów biletów w zależności od obszaru na jakim obowiązują. I tak:

  • bilety jednorazowe – dzielą się na 4 typy w zależności od długości trasy. Im dalej chcemy pojechać, tym więcej musimy zapłacić,
  • bilety jednodniowe – obowiązują od chwili skasowania do godz. 6.00 rano następnego dnia. Ich rodzaje uzależnione są od obszaru, po którym chcemy się poruszać,
  • bilety tygodniowe i miesięczne – obowiązują jedynie w danym tygodniu czy miesiącu (jeśli więc kupimy bilet tygodniowy w czwartek, to możemy na nim jeździć tylko do niedzieli a nie do następnego czwartku). Ich ceny zależą od ilości stref, po których będziemy się poruszać.

 

Bilet jednorazowy – 1 strefa 2,80€
Bilet jednorazowy – 2 strefy 5,60€
Bilet jednorazowy – 3 strefy 8,40€
Bilet na krótki przejazd 1,40€
Bilet jednodniowy – ścisłe centrum / „Inneraum” (maksymalnie do 6. rano następnego dnia) 6,60€
Bilet trzydniowy – ścisłe centrum / „Inneraum” (maksymalnie do 6. rano czwartego dnia) 16,50€
Bilet jednodniowy – „München XXL” (maksymalnie do 6. rano następnego dnia) 8,80€
1 Tag Innenraum – CityTourCard – dla jednej osoby – 1 dzień „Inneraum” 11,90€
1 Tag Innenraum – CityTourCard – dla grupy (maksymalnie 5 osób dorosłych) – 1 dzień „Inneraum” 19,90€
3 Tage Innenraum – CityTourCard – dla grupy (maksymalnie 5 osób dorosłych) – 3 dni „Inneraum” 32,90€

 

Wszystkie środki transportu połączone są jednolitą taryfą.

Pasażer ma prawo przesiadać się do dowolnego środka lokomocji (tramwaj, autobus, metro, S-Bahn) w przeciągu określonego czasu (od jednej do czterech godzin, zależnie od rodzaju wykupionego biletu, jadąc w jednym kierunku) od momentu skasowania biletu.

Na przystankach znajduje się bardzo dokładny rozkład jazdy z uwzględnieniem godziny przyjazdu.

Warto pamiętać ze wszystkie środki lokomocji są bardzo punktualne, tak wiec dojazd na drugi koniec miasta można sobie zaplanować z dokładnością paru minut.

 

Isar Card

Przy dłuższym pobycie (conajmniej tydzień) najbardziej opłaca się Isar Card.

Kupując bilet tygodniowy z wyborem interesujących nas stref, możemy się poruszać w ich obrębie tak często i w każdym kierunku jak tylko chcemy. Tygodniowy abonament Isar-Card-Woche kosztuje 15 euro

Miesięczny abonament Isar-Card-Monat kosztuje 54,50 euro

Jazda na gapę nie opłaca się, kara wynosi 60 euro.

Taksówka

Opłata wyjściowa 3.70 + 1.90 euro za każdy km.

Telefon do głównego biura taksówek: 089-19410.

Rowery

 

Monachium jest miastem bardzo przyjaznym rowerzystom. Długie ścieżki rowerowe, przyjazne nastawienie pieszych oraz kierujących samochodami – wszystko to może zachęcić do decyzji o zwiedzaniu na dwóch kółkach. Przewóz rowerów nie jest dozwolony w autobusach i tramwajach. W metrze i kolejach podmiejskich jest generalnie dozwolony, ale w tygodniu od poniedziałku do piątku – zabroniony w czasie szczytu, czyli od 6 do 9 rano i między 16 i 18 po południu.

Pozostałe artykuły nt. tego miasta znajdziesz rozwijając MENU.

Jedno przemyślenie nt. „Komunikacja miejska Monachium”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

  1. ceny biletów są trochę droższe 22.80 za jazdę po 5ciu ringach czyli po całym Monachium z jednym ringiem dodatkowo