Komunikacja miejska – informacje ogólne

Trzeba przyznać, że komunikacja miejska w Warszawie jest dość dobrze zorganizowana, szczególnie iż jest to w dalszym ciągu jedyne miasto w Polsce, w którym istnieje metro. Oznacza to, iż na obecny system komunikacji w stolicy składają się oprócz metra także autobusy, tramwaje oraz Szybka Kolej Miejska. Koordynacją przebiegu i funkcjonowania tych linii zajmuje się Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie.

Aby był możliwy przejazd środkami komunikacji miejskiej, konieczne jest posiadanie skasowanego biletu lub Warszawskiej Karty Miejskiej. O ile z tą ostatnią sprawa jest dość prosta, o tyle w przypadku biletów sprawa się znacznie bardziej komplikuje. Istnieje bowiem kilkadziesiąt rodzajów biletów, które uprawniają do przejazdów. Najpopularniejsze są bilety jednorazowe (normalne i ulgowe) i krótkookresowe (dobowe, trzy – i siedmiodniowe). Ponadto stali mieszkańcy stolicy chętnie nabywają bilety miesięczne lub trzymiesięczne.
Z kolei turyści bardzo często nabywają bilety czasowe: 20-, 40-, 60- i 90-minutowe, które uprawniają do nieograniczonej ilości przesadek w czasie określonym na bilecie. Są one ważne zarówno w pierwszej, jak i w drugiej strefie.

Jeśli zaś chodzi o Warszawską Kartę Miejską, to jest ona jedynym nośnikiem biletów długookresowych (30 lub 90-dniowych). Aby jednak była ważna, musi być spełniony jeden warunek: karta winna być spersonalizowana. Oznacza to, iż musi się znajdować nadrukowane zdjęcie posiadacza wraz z jego imieniem i nazwiskiem. Tylko taka karta uprawnia do przejazdów. Należy zauważyć, że oprócz biletów długookresowych można też zakodować na niej bilety krótkookresowe (dobowe, 3 -, 7 – 14 – dniowe).

Wszystkie rodzaje biletów upoważniają do przejazdów każdym rodzajem środków komunikacji miejskiej. Bilet trzeba skasować od razu podejściu do pojazdu, a w przypadku metra – w bramce przed wejściem na peron. Gdzie można je kupić? Praktycznie wszędzie: w kioskach, salonikach prasowych, sklepach, na poczcie, u motorniczego lub kierowcy, o ile ma się odliczoną kwotę. Ponadto Zarząd Transportu Miejskiego ustawił wiele biletomatów, w których można nabyć dowolny rodzaj biletu.

Ceny biletów

Ile kosztują bilety w Warszawie? Wszystko zależy od rodzaju i strefy.

Pełna informacja na stronie: www.ztm.waw.pl

Tramwaje

Tramwaje Warszawskie należą do systemu komunikacji miejskiej w stolicy. Ich historia zaczęła się 11 grudnia 1866 roku, kiedy to w miasto wyruszył pierwszy tramwaj konny. Kilkadziesiąt lat później, w 1908 roku, zastąpił go pierwszy tramwaj elektryczny.

Trzeba przyznać, że różnie się wiodło temu środkowi transportu. O ile w okresie międzywojennym powstało wiele nowych linii, o tyle czasie II wojny światowej doszło do ich zniszczenia. Po zakończeniu działań militarnych linie tramwajowe ponownie odbudowano, ale w kolejnych latach doszło do ich niszczenia. Szczególnie trudne pod tym względem były lata 70-te XX wieku. Tak czy inaczej w chwili obecnej istnieje 26 stałych linii tramwajowych, które obsługuje kilkaset pociągów. Całkowita długość torów w kwietniu 2010 roku wynosiła 276,5 km toru pojedynczego, aczkolwiek znalazło się w tym 241,0 km toru pojedynczego eksploatowanego w ruchu osobowym. Władze spółki planują dalszą rozbudowę sieci.

Jeśli chodzi o tabor tramwajowy, to jest on stopniowo modernizowany. Przykładowo w sierpniu 2008 roku ogłoszono dwustopniowy przetarg na dostawę 186 wagonów niskopodłogowych o pojemności 200/250 pasażerów. Z ogólnej liczby nowych wagonów aż 155 przeznaczonych jest na wymianę istniejącego taboru, zaś pozostałe 31 będzie obsługiwać nową trasę prowadzącą przez Most Północny na Tarchomin. Generalnie większość tramwajów jest składami dwuwagonowymi lub pojazdami przegubowymi. Tylko na linii 44 i to w dodatku na wybranych zmianach kursują tramwaje trójwagonowe.

Co jeszcze warto wiedzieć o tramwajach w stolicy? Na pewno to, iż nie ma tu przystanków na żądanie – wszystkie przystanki tramwajowe są przystankami stałymi, na których zawsze zatrzymują się poszczególne składy. Poza tym należy pamiętać, że w tramwajach obowiązują bilety komunikacji miejskiej. Poszczególne składy kursują w następujących godzinach:

  • od 4.30 do 23.30 – jeżdżą linie nr 1, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 13, 14, 16, 17, 22, 23, 24, 25, 26, 28, 33, 35, 36
  • od 5.30 do22.30 – można się przejechać liniami nr 8, 18, 27
  • w dni powszednie w godz. 6.00 – 09.00 oraz 15.30 – 18.30 kursują tramwaje linii 44, 46.

Standardowo linie tramwajowe jeżdżą co 10 minut w szczycie, co 15 minut poza szczytem, w soboty i w święta. Ponadto wczesnym rankiem i późnym wieczorem jeżdżą co 20 minut.

Warszawski Tramwaj Wodny

Po Wiśle między Starym Miastem a Przyczółkiem Czerniakowskim kursuje Warszawski Tramwaj Wodny. Po raz pierwszy wyruszył na trasę 23 czerwca 2005 roku i od tego czasu czyni to regularnie w okresie wakacji. Latem kursuje codziennie, zaś we wrześniu jedynie w soboty i niedziele. Kurs trwa niespełna dwie godziny.

Warszawski Omnibus Konny

Warszawski Omnibus Konny to jedna z największych atrakcji komunikacyjnych. W rzeczywistości jest to zabytkowy środek transportu przypominający tramwaj. Jak sama nazwa wskazuje pojazd jest ciągnięty przez konia.

Początki tego środka transportu sięgają 1836 roku, kiedy to po raz pierwszy uruchomiono Omnibusa Konnego. W 1881 roku został zastąpiony przez tramwaje konne. Pomysł jego reaktywacji powrócił po bardzo długim czasie. Ostatecznie w 2005 roku omnibusy powróciły na stołeczne ulice. Obecnie kursują na trasie Stare Miasto – Podwale – Freta – Rynek Nowego Miasta – Freta – Świętojerska – Plac Krasińskich – Miodowa – Senatorska – Wierzbowa – Moliera – Senatorska – Stare Miasto. Przystanki znajdują się na Starym Mieście, przy Barbakanie, na Rynku Nowego Miasta, Placu Krasińskich, ul. Kapitulnej i Placu Piłsudskiego.

Ceny biletów kształtują się następująco:

  • bilet normalny – 14 zł, ulgowy – 7 zł
  • rodzinny: normalny – 10 zł, ulgowy – 7 zł.

Dzieci do 7 lat jeżdżą bezpłatnie. Jeśli chodzi o godziny odjazdów, to sprzed Placu Zamkowego Omnibus Konny odjeżdża od 11.30 co półgodziny do 18.00, natomiast w soboty i niedziele dodatkowo jeździ o godz. 10.30 i 11.00. W poniedziałki w ogóle nie kursuje. Warszawskie Omnibusy Konne kursują jedynie w sezonie letnim w okresie od 1 maja do połowy września.

Autobusy

W skład komunikacji autobusowej w Warszawie wchodzi 245 linii o łącznej długości ok. 2600 km. W sumie obsługuje je 1800 autobusów należących do 4 przewoźników: Miejskich Zakładów Autobusowych, ITS Michalczewskiego, PKS Grodzisk Mazowiecki i Mobilis. Jedynie pierwsza z wymienionych firm należy do miasta, pozostałe są wyłaniane w przetargach. Administrowaniem wszystkimi przewoźnikami, ustalaniem tras i rozkładów jazdy, wydawaniem biletów i ich kontrolą zajmuje się Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie.

Istnieje kilka rodzajów oznaczeń cyfrowo – literowych autobusów. Przykładowo linie, które w na pierwszym miejscu w swoim numerze mają „1″, to linie normalne; jeśli mają „4″ są liniami przyspieszonymi okresowymi (kursują głównie w godzinach szczytu w dni powszednie); z „5″ to linie przyspieszone, nie zatrzymujące się na wielu przystankach. Z kolei oznaczeniem literowym może być np. E-5, co oznacza linię ekspresową, kursującą głównie w godzinach szczytu na trasie Gocław – Emilii Plater.

Metro

Metro w Warszawie jest jedynym takim systemem w Polsce. Jednocześnie jest swego rodzaju ewenementem, bowiem pierwsza decyzja o jego budowie zapadła już w 1925 roku, aczkolwiek budowę rozpoczęto dopiero w 1983 roku. Otwarcie pierwszej części odcinka nastąpiło dopiero w 1995 roku. Ostatecznie całą pierwszą linię metra oddano do użytku w 2008. Rozpoczęto już budowę kolejnej linii.

Pierwsza linia przebiega z północy Warszawy na południe. Jej stacje znajdują się w dzielnicy Bielany, Żoliborz, Śródmieście, Mokotów i Ursynów. W sumie są 23 stacje rozciągnięte na dystansie 23,1 km. Trasę można pokonać w ciągu 38 minut.

Metro kursuje od godz. 5.00 do kilkunastu minut po północy. W godzinach szczytu pociągi pojawiają się co 3 – 4 minuty.

Szybka Kolej Miejska

Niektórzy twierdzą, że Szybka Kolej Miejska jest odpowiednikiem metra, aczkolwiek w rzeczywistości jest to sieć naziemnej kolei łączącej centrum Warszawy z przedmieściami i sąsiednimi miejscowościami. Oznacza to, iż w praktyce SKM jest uzupełnieniem metra i alternatywą dla komunikacji autobusowej.

SKM kursuje po torach PKP. Pierwsze propozycje dotyczące stworzenia takiej linii pojawiły się w pod koniec 2002 roku. Trzy lata później ruszyła linia S1, która jeździła na trasie Warszawa Falenica – Warszawa Zachodnia. Od grudnia 2010 roku linia ta porusza się na trasie z Pruszkowa do Otwocka. Kursuje dwa razy na godzinę przez cały tydzień. Drugą linią jest S2, która początkowo poruszała się na trasie Pruszków – Warszawa Śródmieście – Sulejówek-Miłosna. Obecnie jednak jej trasa uległa skróceniu: Sulejówek-Miłosna a Dworzec Zachodni. Ostatnią linią jest S9, jeżdżąca między Warszawą Śródmieście a Wieliszewem Kolonią.

Warto dodać, że SKM planuje stworzenie kolejnych połączeń, dzięki którym powstałyby linie do Otwocka, Grodziska Mazowieckiego, Legionowa, Piaseczna, Błonia, Wołomina, Mińska Mazowieckiego, na Lotnisko Okęcie oraz do powstającego właśnie lotniska w Modlinie.

Pozostałe artykuły nt. tego miasta znajdziesz rozwijając MENU.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.