Komunikacja miejska

Komunikacja miejska w Moskwie należy do dobrze rozwiniętych i zorganizowanych. Po stolicy Rosji porusza się mnóstwo autobusów, trolejbusów, taksówek, marsz rutek oraz pociągów metra. Widać więc, że wybór jest naprawdę spory.

Pojazdy komunikacji publicznej kursują w godzinach 5.30 – 1.00.

Bilety

Bilety na autobus, tramwaj lub trolejbus kosztują po 31 rubli. Jeśli jednak kupuje się go u kierowcy, to trzeba przygotować 50 rubli. Nieco droższy jest bilet na metro, który kosztuje 32 ruble. Nie ma tu biletów ulgowych, tygodniowych, okresowych lub miesięcznych. Jedynie dzieci do ukończenia 7 lat mogą jeździć za darmo.

Gdzie można kupić bilety? Poza sprzedażą prowadzoną przez kierowców autobusów, tramwajów i trolejbusów, można je również nabyć w specjalnych kioskach znajdujących się na przystankach, w kioskach z żywnością oraz w kasach metra.

Bilet trzeba skasować od razu po wejściu do pojazdu komunikacji miejskiej, obowiązkowo przed dotarciem do następnego przystanku.

Warto pamiętać też o tym, że wzory biletów w Moskwie są wymieniane raz na kwartał.

Karty magnetyczne od niedawna istniejące w Moskwie wprowadziły wiele innowacyjności do komunikacji miejskiej. Tak zwana Troyka  pozwala na wygodne podróżowanie różnymi środkami transportu za pomocą karty przedpłaconej

Rodzaje biletów:

  • 1 przejazd – 31 rubli
  • bilet 90 minutowy – 49 rubli

Tramwaje

To najstarszy środek komunikacji, który porusza się po Moskwie. Tutejsze tramwaje już niedługo będą obchodzić stulecie istnienia.

Obecnie po mieście poruszają się rosyjskie składy, które są cichsze i wygodniejsze od tych, którymi podróżowało się poprzednio, a których producentami byli Czesi. W dodatku rodzime wagony są tańsze w codziennej eksploatacji.

Dla podróżnego podstawowym atutem moskiewskich tramwajów jest to, iż nie stoją w korkach ulicznych. Niestety, nie dojeżdżają do każdego punktu w stolicy Rosji. Niekiedy potrzebne są przesiadki do innego środka transportu.

Autobusy

Autobusy w Moskwie są wygodnym środkiem transportu, którego największym walorem jest to, iż dociera praktycznie wszędzie, nawet do najnowszych dzielnic miasta, do których nie doprowadzono jeszcze linii tramwajowych. Warto dodać, że obecnie po stolicy Rosji jeździ ok. 500 linii miejskich i 300 linii podmiejskich. Te ostatnie są oznakowane numerami od 300 do 499; na przejazd nimi wymagany jest inny rodzaj biletu, który można nabyć jedynie u kierowcy. Cena biletu zależy od długości trasy. W Moskwie nie uświadczymy rozkładów jazdy ani oznakowań przystanków.

Jeśli chodzi o autobus linii 500, to porusza się on zarówno po mieście, jak i poza jego granicami. Podczas jazdy „500″ po Moskwie wystarczy bilet normalny, zaś na przedmieściach trzeba dokupić bilet u kierowcy.

Najpopularniejszym środkiem miejskiej komunikacji naziemnej w Moskwie są jednak autobusy – dotyczy to zwłaszcza nowych dzielnic, w których nie ma ani stacji metra ani linii tramwajowych.

Pierwsze autobusy linii regularnych pojawiły się w Moskwie w roku 1923. Dzisiaj w Moskwie kursuje ponad 500 linii miejskich i około 300 podmiejskich.

Marki autobusów w Moskwie są bardzo zróżnicowane. Na ulicach miasta można zobaczyć zarówno stare radzieckie modele z lat 70. produkowane przez zakłady LiAZ (Likinskij Awtobusnyj Zawod – Likińska Fabryka Autobusów), jak i węgierskie „Ikarusy” (które pojawiły się na moskiewskich ulicach w latach 80.), tureckie „Mercedesy” (1995 r.) oraz nowe rosyjskie modele produkowane współcześnie przez LiAZ.

Nowe rosyjskie modele autobusów są dowodem na to, że przemysł samochodowy w Rosji powoli się podnosi ze stanu regresu. Wygodne, nowoczesne autobusy koloru biało-zielonego staną się niewątpliwie ozdobą moskiewskich ulic.

Trolejbusy

Trolejbusy są bardzo powolnym, ale i bardzo ekologicznym środkiem transportu. Jako pojazd komunikacji miejskiej służą w Moskwie od 1933 roku. Produkowano je od zawsze w Rosji, natomiast w czasach Związku Radzieckiego eksportowano trolejbusy zagranicę. Obecnie po Moskwie kursuje ok. 50 linii trolejbusowych.

Metro

Metro to bez wątpienia najszybszy i najpopularniejszy środek transportu. Nie stoi bowiem w korkach ulicznych, nie zatrzymuje się na skrzyżowaniach, a w dodatku umożliwia przejazd z jednego końca miasta na drugi w ciągu godziny. To wynik nieporównywalny z osiągami pozostałych środków transportu publicznego.

Na szczególną uwagę zasługują stacje moskiewskiego metra, które uchodzą za prawdziwe dzieła sztuki. Chociażby dla możliwości ich zobaczenia i podziwiania warto się przejechać metrem. Po stacjach pierwszych linii można chodzić jako po muzeach. Jest co oglądać: ściany, kolumny, sufity – wszystko jest godne uwagi. Żadna stacja nie jest podobna jedna do drugiej

Moskiewskie metro jest przykładem czystości. Amerykańska nazwa „underground” nie pasuje do metra moskiewskiego.

Tradycyjny kolor wagonów metra: niebieski. Metro – to jedyny środek komunikacji miejskiej, w którym nie możliwa jest jazda na gapę. Płacić trzeba przy wejściu. Chociaż – jak wiadomo – dla sprytnych Moskwiczan nie ma rzeczy niemożliwych…

 

Smart card dla uczniów kwalifikujących się do taryf ulgowych.

Karty magnetyczne:

  • Miesięczna dla studentów – 350 rubli
  • miesięczna karta zwykła – 1710 rubli
  • 90-dniowa karta zwykła – 3485 rubli
  • roczna karta zwykła – 11430 rubli

Marszrutki

Marszrutki to nic innego, jak 10-osobowe prywatne busy, które kursują na najpopularniejszych i najbardziej obleganych trasach.

Dodatkowym  środkiem komunikacji miejskiej sątzw. „taxi marszrutowe” (marszrutki), odpowiadające polskim „busikom”.

Po raz pierwszy linie „marszrutek ” pojawiły się jeszcze w czasach ZSRR. Małe autobusy mieszczące 10 osób jeździły zazwyczaj od stacji metra do jakiegoś wielkiego sklepu czy np. szpitala. To znaczy do miejsc ważnych, ale ważnych nie dla każdego. Wtedy jako taxi marszrutowe  jeździły autobusy RAF, produkowane w Rydze (Łotwa).

Jednak po rozpadzie ZSRR i z nastaniem gospodarki rynkowej „marszrutki” na jakiś czas zniknęły z ulic Moskwy. Powróciły dopiero kilka lat temu, gdy zakłady samochodowe GAZ (znane jako producent samochodów „Wołga”) rozpoczęły produkcję mikrobusów „GAZel” (po polsku – Gazela), podobnych do polskich. Nowe busiki zaczęły dublować trasy komunikacji miejskiej, ale tylko na najbardziej obleganych odcinkach. Koszt przejazdu takim busikiem jest 2-3 razy wyższy od ceny biletu autobusowego.

Rok później podobne busiki zaczęły produkować moskiewskie zakłady „Moskwicz”. Ochrzczono je „Byczok” (Byczek).  Tak więc obecnie po moskiewskich ulicach jeżdżą zarówno „Gazele”, jak i „Byczki”

Taksówki

Po Moskwie kursują zarówno prywatni, jak i państwowi taksówkarze. Niestety, jest ich stosunkowo niewielu, w związku czym czasami złapanie taksówki graniczy z cudem. Przed rozpoczęciem podróży należy się dopytać o cenę przejazdu, koszt kilometra etc. Koszty te oslcylują w granicach 150 rubli za rozpoczęcie przejazdu i 12 rubli za kilometr.

Pozostałe artykuły nt. tego miasta znajdziesz rozwijając MENU.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.