Informacje ogólne

Helsinki wyróżniają się dobrze rozwiniętym systemem komunikacji miejskiej. W jego skład wchodzą autobusy, tramwaje (jedyne w całej Finlandii) oraz metro (także jedyne).

Komunikacja jest tu ujednolicona, bowiem obowiązuje tylko jedna karta magnetyczna na przejazdy. Do jej zakupu wymagany jest adres pobytu w Finlandii oraz fiński numer identyfikacyjny, który uzyskuje się podczas załatwiania pracy.

Kartę należy przyłożyć do czytnika tuż po wejściu do pojazdu. Opłatę za przejazd pobiera się po przyłożeniu karty do wyświetlacza. Zwykłe bilety można też nabyć u kierowcy, ale są one znacznie droższe. Jeśli zaś chodzi o ceny kart, to są one uzależnione od stref wyznaczonych przez poszczególne gminy. Generalnie bilet wewnętrzny upoważnia do podróżowania po jednym mieście. Natomiast bilet regionalny upoważnia do podróżowania w obrębie czterech miast, czyli Helsinek, Espoo, Kauniainen i Vantaa. Istnieje także dwustrefowy bilet regionalny, dzięki któremu można się przemieszczać między Espoo, Kauniainen, Vantaa, Kerava i Kirkkonummi. Ostatnim typem jest regionalny bilet trzystrefowy, który pozwala na poruszanie się po całym obszarze metropolitalnym, czyli po sześciu miastach. Helsinki jako pierwsze miasto na świecie wprowadziło sprzedaż biletów poprzez telefony komórkowe.

Ceny biletów

Metro, tramwaj, autobus, kolej podmiejska – jeden bilet, jeśli w granicach metropolii.

  • na jeden przejazd – 2,90 euro, w godzinach nocnych 5 euro
  • 1-dniowy – 9 euro
  • 3-dniowy – 18 euro
  • 7-dniowy –  36 euro
  • karta magnetyczna – 5 euro – najmniejsze doładowanie za 28,70 euro wystarczy na dwa tygodnie

Helsinki Card

W Helsinkach można zakupić kartę miejską (Helsinki Card, www.helsinkicard.com), która umożliwia bezpłatne poruszanie się wszelkimi środkami transportu, darmowy wstęp do największych atrakcji miasta, przejazd łodzią i turystycznym autobusem oraz wiele więcej (wszystkie atrakcje opisane na stronie internetowej). Cena za kartę to 41 EUR (24h), 51 EUR (48h) i 61 EUR (72h). Dla osób do 16-go roku życia zniżka 50%. Kupując kartę online zyskujemy zniżkę 3 EUR. Za dodatkowe 3 EUR (dla karty 24h), 5 EUR (48h) i 6 EUR (72h) można wykupić kartę powiększoną – REGION. Dzięki temu, w cenie karty będziemy mogli podróżować bez opłat po całej aglomeracji Helsinek (Espoo, Vantaa i Kauniainen), co oznacza, że kupując kartę REGION będziemy mogli bez dodatkowych opłat dojechać na lub z lotniska do centrum

Tramwaje

Helsinki to jedyne miasto w Finlandii, po którym jeżdżą tramwaje. Najpopularniejsza jest linia 3B i 3T. W planach na kilka najbliższych lat jest budowa 3 linii tramwajowych na wyspę Laajasalo. Tramwaje mają dotrzeć na wyspę trzema mostami. Najdłuższy z nich będzie miał 900 m długości, wszystkie mosty będą służyły tramwajom, pieszym i rowerzystom. Koszt tej inwestycji szacowany jest na 300 mln Euro. Linie mają zostać zbudowane do 2014. Oprócz tego w ciągu najbliższych 10 lat planowane jest przebudowanie uruchomionej w 2003 linii autobusowej Jokeri 550 łączącej wschód Helsinek z Espoo. Linia ma długość 25 km, będzie miała trzy odcinki w tunelach.

W mieście znajduje się Muzeum Tramwajów.

Autobusy

W stolicy Finlandii połączenia autobusowe zdecydowanie przeważają nad pozostałymi środkami komunikacji publicznej. Wynika to m.in. z wysokiej częstotliwości przejazdów. Pod tym względem dominuje linia Jokeri Line, która kursuje między Helsinkami a Espoo. Jej autobusy odjeżdżają co 5 minut i kursują do późnych godzin nocnych. W tych autobusach wykorzystywana jest nawigacja satelitarna, dzięki czemu podróżni są na bieżąco informowani o czasie przejazdu. Identyczne dane wyświetlają się na przystankach autobusowych.

Do autobusów wsiada się przednimi drzwiami, a wysiada środkowymi i tylnymi. Pojazdy nie zatrzymują się na każdym przystanku, dlatego wysiadanie trzeba wcześniej zasygnalizować kierowcy (poprzez wciśnięcie przycisku STOP). Jeśli ktoś chce wsiąść do autobusu, musi pomachać ręką.

Autobusy kursują do 2.00. Później jeździ autobus nocny.

Metro

Metro w Helsinkach jest jedynym systemem kolei podziemnej w kraju, a jednocześnie najbardziej wysuniętym na północ systemem kolei podziemnych na świecie. Posiada jedną linię z 17 stacjami . Pociągi kursują od stacji Ruoholahti do Mellunmäki lub od Ruoholahti do Vuosaari, tory rozwidlają się w Itäkeskus. Wszystkie nazwy stacji podaje się tu po fińsku i szwedzku.

Rower

W okresie letnim można „wypożyczyć” jasnozielony rower „citybike”  wpłacając kaucję w wysokości 2 euro. Wokół centrum znajduje się 26 punktów wypożyczalni.

Prom

W skład sieci komunikacji publicznej wchodzi jeszcze prom poruszający się między wyspami Kauppatori – Suomenlinna (twierdza). Prom rusza spod Market Square (Kauppatori). Cena za bilet to 5 EUR, bilet jest ważny 12 godzin dzięki czemu będziemy mogli na nim popłynąć do twierdzy i z niej wrócić.

TAXI

Taksówki jeżdżące po stolicy Finlandii mają charakterystyczne żółte (lub w innych kolorach) tabliczki umiejscowione na bocznej części dachu samochodu. W mieście raczej nie zatrzymuje się pojazdów na ulicy. Taksówkę za to wziąć można z jednego z wielu postojów lub zamówić drogą telefoniczną.

Opłaty za kursy regulowane są przez fiński parlament. Podstawowa cena początkowa to 5,90 euro za dnia i 9 euro w czasie trwania taryfy nocnej. Za każdy 1 km należy doliczyć opłatę w wysokości 1,57 euro, a przy większej niż 2 ilości pasażerów cena ta wzrasta do 1,89 euro. Dodatkowo należy zapłacić za bagaż 2.50 euro i taką samą kwotę, jeśli weźmiemy taksówkę z lotniska. Większość kart kredytowych jest akceptowana przez fińskich przewoźników. Przykładowa opłata za kurs z Portu Lotniczego do centrum Helsinek to 35 – 40 euro.

Pozostałe artykuły nt. tego miasta znajdziesz rozwijając MENU.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.