Informacje ogólne
Komunikacja miejska w Tallinnie jest obsługiwana przez jedno przedsiębiorstwo. Być może dzięki temu podróżni mają możliwość zakupienia karty miejskiej TallinnCard, która uprawnia do zniżek w restauracjach, darmych wizyt w muezach czy bezpłatnych przejazdów pojazdami transportu miejskiego.
Bilet jednorazowy: 1,6 EUR / 6,7 PLN.
Wygodną alternatywą jest e-ticket po doładowaniu karty SmartCard: bilet jednorazowy: 1,1 EUR , bilet dzienny: 3,0 EUR
Tallin Card – Wiele atrakcji Tallina jest darmowych dla posiadaczy Tallin Card. Karta umożliwia darmowy wstęp do ponad 40 muzeów, oraz bezpłatny transport. Karta 24h kosztuje 24 EUR, 48h – 32 EUR , 72h – 40 EUR
Od początku roku 2013 zameldowani mieszkańcy Tallina są uprawnieni do darmowej komunikacji miejskiej . Mieszkańcy Tallina, a jest ich ok. 420 tysięcy, mogą korzystać z bezpłatnych przejazdów po wykupieniu jednorazowo za dwa euro specjalnej zielonej karty, którą następnie należy imiennie aktywować przez internet lub na poczcie. Po wejściu do środka transportu kartę należy zbliżyć do czytnika.
Ci, którzy nie mieszkają w Tallinie, mogą kupić bilet u kierowcy lub zaopatrzyć się w zieloną kartę z już uiszczonymi opłatami za przejazd.
Tramwaje
Historia systemu komunikacji tramwajowej zaczyna się w 1888 roku, kiedy to został uruchomiony pierwszy tramwaj konny w Tallinnie. Czternaście lat później tramwaj pokonywał trasę o łącznej długości 7,24 km. Kilkanaście lat później powstała nowa linia, którą stworzono z myślą o zapewnieniu dojazdu pracownikom miejscowych fabryk.
W końcu wprowadzono wagony zasilane silnikami parowymi, a następnie spalinowymi. W 1925 roku na ulice Tallinna wyjechał pierwszy tramwaj elektryczny. W 1931 roku przebudowano tory do dzielnicy Kopli. Od tej pory szyny miały rozstaw 1067 mm. Linia była obsługiwana wyłącznie przez pojazdy z silnikami spalinowymi.
Obecnie linie tramwajowe mają w sumie 32 km długości. Po mieście kursują cztery linie, obsługiwane przez tramwaje Tatra KT4 i Tatra KT6. Co ciekawe, wszystkie linie zatrzymują się na wspólnym przystanku w centrum miasta (Hobujaama).
W 2010 roku zaplanowano modernizację sieci tramwajowej. Mają powstać nowe przystanki po obu stronach trasy (aby dalej można było stosować tramwaje jednokierunkowe), węzły przesiadkowe oraz parkingi typu Park and Ride. Poza tym mają być wprowadzone tramwaje niskopodłogowe.
Autobusy
Autobusy stanową główny trzon komunikacji miejskiej w stolicy Estonii. Szczególnie duży jest ich udział w dzielnicach Lasnamäe, Pirita i Nõmme, gdzie nie dociera transport trolejbusowy i tramwajowy
Autobusy, które kursują po Tallinnie są stosunkowo stare i zdezelowane. Podróżny ma wrażenie, że Tallinn jest złomowiskiem dla autobusów, które wycofano z eksploatacji w krajach skandynawskich. Chcąc poprawić te wrażenie, władze przedsiębiorstwa autobusowego rozpisały w lutym 2011 roku dwa przetargi na zakup nowych pojazdów. W sumie planowany był zakup ponad 130 autobusów, z czego część trafić miało na trasy międzymiastowe.
Trolejbusy
Pierwsze trolejbusy w Tallinnie uruchomiono 6 lipca 1965 roku. Od tego czasu uruchomiono osiem linii, które poruszają się na trasie o łącznej długości 130 km.
Jeśli chodzi o tabor, to eksploatowanych jest 107 pojazdów. Większość z nich stanowią Skody 14Tr i Solarisy Trollino 13.
TAXI
W mieście kursuje sporo taksówek. Koszt przejazdu to 2.50 EUR opłaty początkowej i 0.50 EUR za każdy przejechany kilometr.
Prom
W Tallinie jest całkiem spory port, promy kursują bez przerwy. Jeśli mamy trochę czasu, możemy wybrać się np. na jednodniową wycieczkę do Helsinek. Taka podróż trwa od 2-3,5 godziny. Przewoźnicy obsługujące tę trasę to Viking Line, Eckerö Line czy Tallink. Z Tallink można udać się także do Sztokholmu, gdzie z przystani można w 20 minut dojść do starego miasta. Do portu w Tallinie można podjechać autobusem nr 2. Ze starówki dojdziemy tam w 15-20 minut. Bilety na prom można kupić w terminalach promowych lub przez Internet.
Bilety na atrakcje turystyczne
CENY i TERMINY WSZYSTKICH ATRAKCJI
NOCLEGI:
najtańszy pokój 2-osobowy
najbliżej centrum
najlepiej oceniane