Komunikacja miejska

Kopenhaska komunikacja jest nie tylko doskonale zorganizowana, ale i bardzo dobrze podzielona. Praktycznie funkcjonuje bez zarzutów. Takie przyjemne podróżowanie jest możliwe dzięki temu, że po mieście można się poruszać metrem, autobusami tradycyjnymi i wodnymi oraz pociągami. Całe miasto jest podzielone na strefy; z kolei od tych ostatnich uzależnione są ceny biletów.

Bilety

Ceny biletów zależą od ilości sfer, po których mamy zamiar się poruszać. Najtańszy bilet kosztuje ok. 24 koron i uprawnia do podróży w 2 strefach. Bilety można kupić pojedynczo na stacji metra lub u kierowcy bądź w bloczkach po 10 sztuk, które są dostępne w różnych punktach sprzedaży.

Bilet trzeba skasować na tyle stref, po ilu chcemy się poruszać, ale nie więcej niż na 7. Bilet jest ważny od 30 minut do 2 godzin. Kara za jazdę bez biletu jest równoznaczna z koniecznością zapłacenia mandatu w wysokości 750 koron.

Bilety czasowe uprawniające do przejazdu każdym środkiem transportu publicznego to wydatek rzędu 130 DKK za bilet 24 godzinny

Istnieje możliwość zakupu biletu 7 dniowego (flexcard) na wybraną ilość stref, od których to zależy też cena biletu wachającego się od 250 do 675 koron duńskich.

Karta CityPass jest to karta uprawniająca do podróży wszelkimi środkami komunikacji miejskiej (tylko!) w strefach 1-4 czyli w centrum miasta. Koszt takiej karty to 80 koron za kartę 24 godzinną i 200 koron za karte 72 godzinną.

 

Karta Kopenhaska

Jest to karta umożliwiająca nieograniczone podróżowanie po mieście transportem publicznym. Oprócz dowolnego korzystania z komunikacji miejskiej karta zapewnia wstęp do 79 muzeów, zniżki w restauracjach, czy innych miejscach rozrywki. Dziecko do 10 roku życia może podróżować z rodzicem wyposażonym w kartę.

Karty są czasowe, a ich ceny zależą od ważności karty na dany okres:

Noclegi - rzut oka na ceny dla 2 osób Booking.com

  • Karta 24h 53 EUR
  • Karta 48h 74 EUR
  • Karta 72h 89 EUR
  • Karta 120h 120 EUR

Metro

Metro w Kopenhadze funkcjonuje całą dobę. Wszystkie składy są w pełni skomputeryzowane. W nocy obsługuje je tylko i wyłącznie komputer, aczkolwiek po wagonach przechadzają się pracownicy obsługi. Udzielają pomocy, informacji oraz sprawdzają bilety.Metro w stolicy Danii zostało uznane za najlepsze na świecie. Jest to szybki i niezawodny środek transportu. Dzięki niemu możemy dotrzeć z lotniska do centrum w kilka minut. Nie ma najmniejszych problemów z czasem odjazdu, ponieważ metro kursuje co cztery minuty w godz. 5.30 – 1.00. W późnych godzinach nocnych co około 10-15 minut.

Planowana jest budowa jeszcze dwóch linii okrążających całe miasto, a ich uruchomienie przewidziane jest na rok 2018.

W metrze obowiązują te same bilety, co w innych środkach komunikacji. Jeżeli posiadamy kartę 10-cio przejazdową – klippekort, należy pamiętać o skasowaniu jej na stacji, przed wejściem do pociągu. Bilet może zostać skontrolowany w trakcie przejazdu a także na stacji metra po zakończeniu podróży. Do przewozu rowerów wymagany jest odpowiedni bilet.

Autobusy

Po Kopenhadze jeżdżą żółte, widoczne z daleka autobusy. Wsiada się do nich z przodu pokazując bilet kierowcy. Wszystkie pozostałe drzwi służą tylko i wyłącznie do wysiadania, co pozwala na ogarnięcie chaosu. Warto też pamiętać o wciśnięciu przycisku „STOP”, w przeciwnym wypadku jeżeli kierowca nie zauważy nikogo na przystanku, to ominie go i pojedzie dalej.

Autobusy kursują od 5.30 rano do 1 w nocy, tak jak w przypadku metra. Po tych godzinach autobusy nocne kursują co trzydzieści minut.

Linie o dużej częstotliwości kursowania (A-busser) oznaczone są kolorem czerwonym. Dostępne są również linie przyspieszone i dalekobieżne (S-busser, kolor niebieski), które zatrzymują się rzadziej, ale za to kursują dość daleko od Kopenhagi. Linie nocne (N-busser) oznaczone są kolorem szarym. Przy kupowaniu biletów obowiązują takie same zasady, jak dla autobusów miejskich czy metra. Bilety można kupić w automatach lub kasach na dworcu.

Autobusy wodne

Taki rodzaj transportu jest jednym z ciekawszych w mieście i bardzo obleganym zwłaszcza przez turystów. Dzięki temu, że kursuje on kanałami wodnymi można z tej perspektywy zwiedzić miasto.

Taksówki

Przewozy samochodami prywatnymi są znane na całym świecie, jednak w Danii wystarczy machnąć ręką, aby dana taksówka się zatrzymała. Nie trzeba w tym celu szukać postoju taxi. Istnieje w tej sytuacji możliwość, że do taksówki wsiądzie więcej pasażerów.

Można również zamówić taxi w tradycyjny sposób: poprzez telefon lub zabrać ją z postoju. Cena jednak jest uzależniona ściśle od dnia tygodnia i aktualnej godziny. Nowością jest opłata wstępna pobierana w wysokości 40 koron. Do tego trzeba doliczyć 15 koron za kilometr.

Podświetlony napis fri na taksówce oznacza, ze jest ona wolna i nie ma w niej innych pasażerów.

Pociąg

Po Kopenhadze kursuje głównie kolejka S-tog, która łączy przedmieścia z centrum stolicy Danii. Można z niej korzystać w godz. 5.30 – 0.30.

Kolejka miejska S-tog łączy centrum z peryferiami Kopenhagi. Także pociągi regionalne DSB Re zatrzymujące się na stacjach w mieście zostały włączone do systemu komunikacji miejskiej.

Istnieje 7 linii kolejek miejskich S-tog (A, B, Bx, C, E, F, H). Większość z nich zatrzymuje się na dworcu Hovedbanegård, a także na stacjach Vesterport, Nørreport i Østerport. Przy kupowaniu biletów obowiązują takie same zasady, jak dla autobusów miejskich czy metra. Bilety mozna kupić w automatach lub kasach na dworcu

Rower

Rower jest jednym z najpopularniejszych środków transportu w Kopenhadze. Miasto jest wyjątkowo zatłoczone, w związku z czym najłatwiej się po nim poruszać na rowerze. Ponadto Kopenhaga jest miastem przyjaznym rowerzystom, dla których znajduje się tu wiele ułatwień.  Większość stoi bez zapięcia i nikt nie zwraca na to uwagi, ponieważ rower ma tu każdy. Wyposażone w koszyki i tylne siodełka służą jako wygodny środek komunikacji, którym w łatwy i szybki sposób można przewieźć zakupy lub dziecko w specjalnym foteliku lub przyczepce wypożyczalni rowerów miejskich. Wygodne jest też korzystanie z rowerowych taksówek. Można też wypożyczyć rower z wypożyczalni. Miasto zadbało o wygodę i bezpieczeństwo rowerzystów, tworząc ścieżki rowerowe. Na ulicach wyznaczone zostały osobne pasy ruchu dla rowerów, a na większych skrzyżowaniach namalowane zostały specjalne niebieskie pasy, które mają ułatwić przejechanie skrzyżowania.

Korzystanie z roweru miejskiego jest proste – wystarczy odnaleźć jeden z 125 parkingów rowerowych, wrzucić 30 duńskich koron(opłata za godzinę korzystania) i odpiąć rower. Rowery miejskie dostępne są od połowy kwietnia do końca listopada.

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.