Komunikacja – informacje ogólne

Komunikacja miejska w stolicy Rumunii jest wyjątkowo dobrze przygotowana do codziennego przewożenia setek tysięcy podróżnych (w Bukareszcie mieszka ok. 2 mln osób). W dodatku cały czas władze starają się o kolejne ulepszenia, czego doskonałym przykładem jest zatwierdzony w 2008 roku długofalowy plan rozwoju tutejszej komunikacji, który ma się zakończyć w 2027 roku. Do tego czasu powstaną nowe linie tramwajowe i trolejbusowe, część z istniejących dotychczas zostanie odpowiednio przedłużona, rozbudowie ulegnie również metro oraz komunikacja miejsko – podmiejska (CFR i SK).

Podróżując po Bukareszcie korzysta się z karty przedpłacowej ACTIV (koszt karty 3,70 RON lub MULTIPLE (koszt karty 1,60 RON . Karta ACTIV może zostać “nabita” raz jeszcze, w przypadku karty MULTIPLE po wykorzystaniu limitu nie możemy jej powtórnie naładować. Dzieci poniżej 7 lat mogą podróżować za darmo.

Sieć obsługują dwie firmy. Za autobusy, tramwaje i trolejbusy odpowiedzialna jest firma Regia Autonomă de Transport București (RATB), natomiast metro obsługiwane jest przez Metrorex. Firmy miały zostać połączone, jednak z powodu protestów pracowników, realizacja planu nie doszła do skutku. Obie firmy sprzedają własne bilety na swoje usługi i nie uznają wzajemnie swoich biletów. Można jednak wyrobić w kioskach, na stacjach metra lub w biletomatach kartę “ACTIV” (www.card.ratb.ro), która jest ważna dla obydwu firm. Kartę zasila się gotówką i przykłada do czytników w środkach komunikacji miejskiej.

Jeżeli korzystacie z usług z doskoku wystarczy udać się do jednego z wielu kiosków,  w którym otrzymacie niepodpisaną kartę miejską. Musicie określić za ile chcecie ją doładować (ile dacie tyle zapiszą na karcie) i po wejściu do autobusu lub przyłożyć do czytnika. Wszystkie połączenia możecie sprawdzić na ich oficjalnej stronie https://www.transporturban.ro/

Jeśli zaś chodzi o dzisiejszy system komunikacji miejskiej, to obowiązują w nim bilety jednorazowe na autobusy, trolejbusy i tramwaje. Ich koszt to 1,30 RON. Bilety na metro trzeba kupić oddzielnie, a ich cena uzależniona jest od liczby przejazdów.

Rodzaje biletów:

  • dwuprzejazdowe kosztują – 5 RON,
  • dziesięcioprzejazdowe -20 RON,
  • dobowe – 8 RON,
  • miesięczne – 70 RON,

Najskuteczniejszym i najpewniejszym środkiem transportu jest metro. Z kolei w przypadku tramwajów warto zwrócić uwagę na miejsce ich przemieszczania. Bywa bowiem tak, że niektóre z nich poruszają się po torach będących jednocześnie pasem jezdni. W efekcie tramwaje stoją w długich korkach.

Aby dojechać z lotniska w Bukareszcie do miasta możemy skorzystać z autobusów linii 780 lub 783. Koszt przejazdu w jedną stronę to 3,50 RON , a karta umożliwiająca również powrót kosztuje 7 RON.

Możliwe jest również skorzystanie z pociągu (do którego dojeżdża autobus wahadłowy) w cenie 6,80 RON (ok 6,46 zł).

Tramwaje

Na przystankach tramwajowych nie ma ani rozkładów jazdy, ani szczegółowo rozpisanych tras przejazdu. W dodatku i same przystanki są źle oznakowane, przez co łatwo można je przegapić, ponieważ oznakowanie przystanków wielkością przypomina tablice z nazwami ulic w Polsce.

Historia komunikacji tramwajowej w Bukareszcie rozpoczyna się w 1871 roku, kiedy to po raz pierwszy na ulice miasta wyjechały pojazdy ciągnięte konno. Pierwsza linia tramwaju elektrycznego powstała w 1894 roku, zaś w 1909 roku powołano do istnienia spółkę, która zarządza tramwajami aż do dnia dzisiejszego. Obecnie funkcjonuje kilkadziesiąt linii tramwajowych. W ciągu ostatnich kilku lat niemal wszystkie pojazdy przeszły gruntowny remont lub modernizację. Zakupiono też sporo nowych tramwajów.

Autobusy

Komunikacją autobusową w Bukareszcie zarządza ta sama spółka co tramwajami, czyli RATB. W sumie pod jej opieką i kontrolą znajduje się 119 linii.

Sieć autobusowa jest najgęstszą spośród wszystkich pozostałych sieci transportu publicznego. Przystanki wybudowano w odległości 5 min. spacerkiem. Niestety, na przystankach nie ma rozkładów jady, ani szczegółowo rozpisanych tras przejazdu.

Atutem jest natomiast 68% pojazdów niskopodłogowych przystosowanych do przewozu wózków osób niepełnosprawnych. Zaledwie 34% pojazdów posiada klimatyzację. Niedawno flota pojazdów została gruntownie odnowiona, dzięki czemu jest teraz jedną z najnowocześniejszych w Europie. Starsze modele zostały skierowane na trasy obwodowe i podmiejskie łączące okoliczne miejscowości z Bukaresztem.

Trolejbus

W stolicy Rumunii funkcjonuje 19 linii trolejbusowych. Flota pojazdów pochodzi głównie z 1990 roku, aczkolwiek w 2007 roku zakupiono 150 trolejbusów przystosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych.

Warto pamiętać, że w Bukareszcie istnieją dwie odrębne sieci trolejbusowe. Jedna obsługuje linię Wschód – Zachód, a druga północną część miasta. Są to osobne organizmy, które nie łączą się ze sobą w żaden sposób. Niedawno podjęto decyzję o ich połączeniu i zapełnieniu luki, w której nie było miejsca na trolejbusy.

Metro

W Bukareszcie funkcjonują cztery linie metra – M1, M2, M3 i M4. Zarządzaniem nimi zajmuje się firma Metrorex. W sumie tutejsze metro liczy 67 km i 48 stacji. Średnio znajdują się one od siebie w odległości 1,4 km.

W najbliższym czasie planuje się budowę trzech nowych linii: M5, M6 i M7 oraz modernizację taboru.Ciekawostką jest także,że w Bukareszcie odkryto sieć tuneli zbudowanych dla Nicolae Ceausescu. Były dyktator miał do dyspozycji prywatną linię metra i podziemną szosę o długości kilku kilometrów.

Plan metro w Bukareszcie

Plan metro w Bukareszcie

Pozostałe artykuły nt. tego miasta znajdziesz rozwijając MENU.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.