Komunikacja – informacje ogólne

Na wstępie należy zaznaczyć, że w Londynie funkcjonuje jedna z najlepiej rozwiniętych sieci komunikacji publicznej w Europie. Niestety wiążą się z tym wyjątkowo wysokie ceny biletów, które są najdroższe na świecie. Jeśli więc chodzi o koszty to najlepiej podróżować przy użyciu karty Oyster. Wtedy bilet jednorazowy będzie kosztował 1.50 funta. Znacznie droższy jest przejazd metrem lub pociągiem – bilet jednorazowy kosztuje aż 4.90 funtów. W tej sytuacji opłacalną inwestycją jest 7-dniowa karta Travel-card, na którą trzeba wydać nieco ponad 33 funtów. Jest ważna w pociągach, metrze i autobusach komunikacji miejskiej.

Noclegi - rzut oka na ceny dla 2 osób Booking.com

Po Londynie można się poruszać metrem, autobusami, kolejami miejskimi, tramwajami i taksówkami. Całym tym systemem zarządza jedna firma: Transport for London (TfL). Oczywiście, najlepszym i najszybszym środkiem komunikacji miejskiej w Londynie jest metro (underground). Tutejsza sieć jest bardzo rozbudowana, zaś poszczególne linie docierają z centrum do każdej dzielnicy miasta. Osoby, którym nie zależy na czasie mogą się przemieszczać słynnymi autobusami piętrowymi. Niestety, dość często mają one znaczne opóźnienia i tkwią w korkach ulicznych.

Trzeba pamiętać, że na przystankach i stacjach obowiązuje bezwzględny zakaz palenia. Za niedostosowanie się do niego można być ukaranym mandatem w wysokości od 50 do 500 funtów.

Strefy

Aktualnie jest 9 stref, przy czym strefy 1-6 obejmują mniej więcej granice tak zwanego Wielkiego Londynu (ang. Greater London).

TFL

Transport for London (TFL)  jest spółką zarządzającą komunikacją miejską w granicach Londynu – strona internetowa zawiera wiele przydatnych informacji aktualizowanych na bieżąco (np. Travel Tools  oraz świetny planner podróży. Dodatkowo dostępna jest 24 godzinna info linia pod numerem +44-20-72221234 (lub sms 60835). Podróżowanie po mieście ułatwia zunifikowany system biletowy – bilety Travelcard (dzienne, tygodniowe, miesięczne) oraz Oyster akceptowane są w większości środków transportu.

W skład londyńskiej sieci komunikacyjnej wchodzą:

  • metro (London Underground lub potocznie z ang. tube) – 12 linii oznaczonych kolorami i nazwami pokrywa głównie północną stronę Tamizy.
  • DLR (Docklands Light Rail) – samosterująca lekka kolej naziemna obsługująca głównie południowo wschodni Londyn.
  • tramwaj (Croydon Tramlink) – linia tramwajowa łącząca Croydon i Wimbledon.
  • sieci autobusowa – dość gęsta siatka połączeń pokrywa praktycznie cały Londyn i okolice.
  • metro naziemne (London Overground) – nowa linia powstała z przejęcia sieci Silverlink przez TfL. Docelowo ma połączyć zachodni Londyn, przez północny z wschodnim i południowym – okrążając centralny London na granicy 2 i 3 strefy.
  • pociąg (National Rail) – połączenia pociągowe z lotniskami (Heathrow, Gatwick, Stansted i Luton) oraz pociągi podmiejskie wyjeżdżające z głównych dworców Londynu.

Strona https://tfl.gov.uk/ jest dostępna także w języku polskim.

Warto pamiętać, że długodystansowym celem władz Londynu jest całkowite odejście od tradycyjnej metody sprzedaży biletów jak i samej formy biletów. Władze chcą wycofać bilety w formie papierowej na rzecz ich elektronicznych odpowiedników. Z tego powodu wprowadzono nowoczesne typy płatności w modelu “Pay as you go”, tańsze od tradycyjnych biletów papierowych, oraz umożliwiono “nabijanie” biletów długookresowych na karty Oyster.

Oyster

 

Oyster jest elektroniczną kartą miejską służącą do regulowania płatności za podróż środkami transportu miejskiego w Londynie. Kartę tą można doładować zarówno gotówką jak i biletem okresowym. Karta doładowana gotówką (tzw. Oyster Pay As You Go) działa na zasadzie pre-paid – płacąc nią za przejazd odpowiednia kwota jest pobierana z kwoty zgromadzonej na karcie. Karty używamy przykładając ją do czytnika – znajdują się ona przy bramkach wejściowych do metra oraz w autobusach obok stanowiska kierowcy. Za wydanie karty musimy wpłacić depozyt , depozyt ten zostanie pobrany z naszej karty po dokonaniu pierwszej płatności o czym należy pamiętać. Jeśli nie planujemy wrócić do Londynu w najbliższym czasie, możemy zwrócić kartę oraz odzyskać środki bezpośrednio w automatach. Nie więcej jednak niż 10 funtów.

Przejazdy przy użyciu karty Oyster są dużo tańsze, niż zakup pojedyńczych biletów. Zdecydowanie odradza się kupowanie pojedynczych biletów papierowych, ponieważ są ponad 2 razy droższe niż te zakupione przy użyciu karty oyster.

  • przejazd autobusem – bilet kupiony u kierowcy kosztuje £2.60, nie ma możliwości płatności gotówką, ale można zapłacić kartą bankomatową; stawka Oyster: £1.50 (maksymalnie £6.60 na dzień);
  • przejazd metrem w strefie 1 i 2 – bilet papierowy kosztuje £6.60
  • przejazd metrem między strefami 1 i 6 – bilet papierowy kosztuje £4.50, stawka Oyster: £3.80 (£2.9- codziennie po 19:00 oraz w weekendy i swięta publiczne).

Price capping – korzystając z Osyter Pay As You Go możemy wykonać dowolną liczbę podróży w ciągu jednego dnia, jednak z karty zostanie pobrane nie więcej, niż wartość adekwatnej travelcard. Czyli jednego dnia można zapłacić określoną kwotę za przejazdy. Wszystkie przejazdy powyżej maksymalnej kwoty są bezpłatne jest to tzw. Capping

Karta Oyster Pay As You Go nie obowiązuje we wszystkich pociągach dojeżdżających na lotniska – kontrolerzy biletów są nieugięci i z miejsca wypisują karę w wysokości £50 (obniżona do £25, jeśli zapłacona w ciągu 21 dni). Można też korzystać z przedpłaconych kart Oyster w większości pociągów National Rail operujących w granicach Wielkiego Londynu.

Travelcards – bilety okresowe

Travelcards, czyli bilety okresowe dzielą się na dzienne, tygodniowe, miesięczne, trzy miesięczne, półroczne i roczne – każdy z biletów może być na wybrane strefy (1-6, 1-4, 2-4, 2-6… itp) – cena biletu zależna jest od okresu i liczby stref, na których jest ważny. Wszystkie bilety okresowe oprócz dziennego można załadować na kartę Oyster.

Bilet dzienny nie jest biletem dobowym – jego ważność jednak kończy się następnego dnia o 4.30 rano. Jeśli zdaży nam się zbyt długo zabalować w pubie, zawsze możemy wrócić korzystając z biletu kupionego dzień wcześniej.

Bus Pass

Bus Pass, to bilet okresowy ważny tylko na autobusy i tramwaje (Croydon Tramlink). Bus Pass dzienny kosztuje £5 (Oyster), tygodniowy kosztuje £21.20.

Peak & Off-peak

W dni robocze od poniedziałku do piątku w godzinach 4.30 do 9.30 są tzw. szczytem komunikacyjnym – bilety dzienne kupione w tych godzinach mają dwukrotnie wiekszą wartość. Dotyczy to także użytkowników Oyster Pay As You Go – podróże wykonane przed 9.30 rano będą oddzielnie rozliczane w ramch price capping.

Szczegółowa informacja w języku polskim o cenach biletów i nie tylko – na stronie TFL.

1-dniowa off peak Travelcard uprawnia do rozpoczęcia podróży od godz. 9.30 rano – poza porannymi godzinami szczytu w ciągu tygodnia (pon-piątek), Nie ma ograniczeń w weekend (sobota-niedziela). Obejmuje nocne autobusy do godz. 4.30 rano następnego dnia.

Autobusy

Przejazd autobusem miejskim to najtańsza, ale i jedna z najdłużej trwających form podróżowania po Londynie. Powodem są ogromne korki. Koszt przejazdu jest stały i wynosi 1.50 funta niezależnie od ilości stref.

Wybierając ten środek transportu, trzeba pamiętać, że:

  • autobusy nie zatrzymują się na przystankach, jeśli nikt nie sygnalizuje zamiaru wsiadania lub wysiadania;
  • do pojazdu wsiada się drzwiami obok kierowcy; trzeba też pokazać bilet lub uiścić od razu opłatę za przejazd;
  • w piętrowych autobusach zabronione jest stanie na schodach i na górnym poziomie w czasie jazdy,
  • dzieci do lat 15 podróżują bezpłatnie. Powyżej 11 roku życia wymagane jest jednak wyrobienie specjalnej karty ze zdjęciem.

Metro

Metro londyńskie jest najstarszą kolejką podziemną na świecie. Posiada 12 linii z 272 stacjami. Rocznie przewozi 976 mln pasażerów przy średniej prędkości 33 km/h. To najszybszy sposób podróżowania po Londynie (co ciekawe, najstarsza linia metra jest zarazem najszybszą). Niestety w godzinach szczytu wagoniki są tak zapchane, że nie zawsze można do nich wejść.
Podróżowanie metrem jest bardzo drogie, dlatego też warto korzystać z kart magnetycznych Oyster card, które można doładowywać w sklepach lub przez Internet.

W metrze kartę odbijamy po wejściu, ale także przy wyjściu – to bardzo ważne! Jeśli nie odbijemy przy wyjściu, przy kolejnym wejściu może zostać pobrana wyższa kwota – nasze drugie wejście zostanie potraktowane jako wyjście!

Pociąg

Londyńskie pociągi to doskonała alternatywa dla tutejszego metra. Jednak z drugiej strony nie wszystkie docierają do centrum miasta lub nieco bardziej oddalonych dzielnic. W ostatnim czasie duże uznanie zdobywa natomiast kolejka DLR. Kursuje ona aż do londyńskich doków.

Bilety Travelcard oraz karty Oyster pozwalają również na korzystanie z pociągów linii National Rail, które obsługują strefy podmiejskie oraz dojazdy do głównych lotnisk (ale nie wszystkie, powinniśmy przed wejście do pociągu to sprawdzić!)

W przypadku pociągów kartę odbijamy po wejściu na dworzec, ale także przy wyjściu.

Kolejka linowa – Emirates Air Line

Koszt pojedynczego przejazdu to 3,50£ dla osoby dorosłej, i 1,70£ dla dziecka. W przypadku zakupu biletów na kartonikowych zapłacimy kolejno 4,50£ oraz 2,30£.

Taksówki

Najtańszym sposobem komunikacji, przy założeniu iż jedziemy w towarzystwie innych osob są black cabs czyli czarne taksówki. Nieco droższe są żółte pojazdy, które oznaczają wolną taksówkę napisem For hire. Każdą taksówkę zatrzymuje się poprzez machnięcie ręką lub też zamawia się ją telefonicznie. Podając adres należy też zaznaczyć z jakiej dzielnicy jest dna ulica, ponieważ większość londyńskich ulic posiada swoje odpowiedniki w innych częściach miasta. Minimalna kwota podróży taksówką wynosi 2.60 funta. Kilometr jazdy to wydatek rzędu 6 funtów w górę.

Pozostałe artykuły nt. tego miasta znajdziesz rozwijając MENU.

Komentarzy dla “Komunikacja miejska w Londynie”: 8

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

  1. Wlasnie wrocilem z Londynu i jest to szczera prawda bez sciemy.Moze naprawde pomoc zaoszczedzic duzo kasy,ktore mozna wydac na imprezy ktore tez nie sa tanie.Pozdro

    1. Witaj mam pytanie czy kupując Travel card całodzienny bilet mogę jechać metrem z lotniska LHT do centrum?

  2. Ten artykuł bardzo mi pomógł!!! Dziękuje, że ktoś pomyślał….
    Do zobaczenia w Londynie!!! :) :P